Η ιστορία του πρωτοπόρου,
Toyota Prius

Η νέα εποχή στην αυτοκίνηση

Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έφερε την επανάσταση σε ολόκληρο τον κόσμο τον τελευταίο αιώνα. Δυστυχώς, καθώς η χρήση των αυτοκινήτων και των ορυκτών καυσίμων έχει αυξηθεί, το αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον κλιμακώνεται. Η Toyota, ήδη τη δεκαετία του ’70, έθεσε ένα νέο στόχο: να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο, απολαυστικό στο δρόμο, με χαμηλές ή και μηδενικές εκπομπές ρύπων, για το μέλλον.

1997: Ο πρωτοπόρος γεννήθηκε. Prius, το 1ο πλήρως υβριδικό αυτοκίνητο στον κόσμο.

/


Είναι λογικό, σε έναν κόσμο που έχει συνηθίσει να οδηγεί αυτοκίνητα βενζίνης ή diesel, το επαναστατικό Prius, που συνδύαζε δύο πηγές ενέργειας, βενζίνη και ηλεκτρική, έφερνε την ανατροπή. Μέχρι τότε, οι κατασκευαστές προσπαθούσαν για δεκαετίες να αξιοποιήσουν διπλές πηγές ενέργειας σε αυτοκίνητα – και για δεκαετίες αποτύγχαναν. Το 1997, ωστόσο, η Toyota ήταν η πρώτη που κατόρθωσε να ξεπεράσει όλες τις μηχανικές προκλήσεις και τελικά λάνσαρε το Prius.

Έτοιμοι για τη νέα εποχή στην αυτοκίνηση


Ως πρωτοπόρος, το μοντέλο της πρώτης γενιάς σχεδιάστηκε για να ξεχωρίζει – ενώ η ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία θα ακολουθηθεί και στις επόμενες γενιές αργότερα. Το κέντρο σχεδιασμού στην Καλιφόρνια κατάφερε να προσδώσει σε αυτό το καινοτόμο και φιλικό προς το περιβάλλον αυτοκίνητο, τη μοναδική, ξεχωριστή εικόνα που του άξιζε: ένα υπερυψωμένο προφίλ, οροφή σε σχήμα τόξου, καθαρές γραμμές στα πλαϊνά και κορυφαίο για την εποχή του αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,29.

Κάτω από το αμάξωμά του, τοποθετήθηκε ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα hybrid αποτελούμενο από έναν VVT-i βενζινοκινητήρα 1.5λτ και από έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα. Αυτό το ολοκληρωμένο σύστημα συνδυάστηκε με μια γεννήτρια και μια ισχυρή υβριδική μπαταρία Nικελίου, που τοποθετήθηκε πίσω από τα καθίσματα των επιβατών.

/

Το hybrid σύστημα του Prius παρουσίαζε μια σειρά από έξυπνες λύσεις οικονομίας καυσίμου: από την έξυπνη διαχείριση της δύναμης του κινητήρα ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης, μέχρι το σβήσιμο του κινητήρα όταν βρισκόταν σε στάση. Αλλά η πραγματική κατάκτηση ήταν το σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης: η κινητική ενέργεια – που σε ένα συμβατικό κινητήρα θα σπαταλιόταν ως θερμότητα – τώρα αποθηκεύεται και μετατρέπεται σε ηλεκτρική για να επαναφορτίσει αυτόματα την μπαταρία, ένα αξιοθαύμαστο επίτευγμα «ανακύκλωσης» εν κινήσει, επεκτείνοντας συνεχώς την αυτονομία της κίνησης αποκλειστικά με τον ηλέκτροκινητήρα.

Νιώστε τη δύναμη του ηλεκτρισμού!


Για τους οδηγούς, η λειτουργία του hybrid, μετουσιώθηκε σε μια μοναδικά απολαυστική εμπειρία οδήγησης. Σε χαμηλές-μεσαίες ταχύτητες, μπορούσαν να κινούνται στην πόλη αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια και, καθώς η ανάγκη για δύναμη αυξανόταν, να απολαμβάνουν την δύναμη του κινητήρα της βενζίνης – κι όλα αυτά με την απλότητα ενός κανονικού αυτοκινήτου.

Οι συνολικές του επιδόσεις ήταν στο ίδιο επίπεδο με εκείνες των συμβατικών αυτοκινήτων βενζίνης της εποχής ενώ η κατανάλωση καυσίμου μειώθηκε στο μισό όπως και οι εκπομπές CO2 - με τιμές που ξεπερνούσαν ακόμα και τις αρχικές προβλέψεις για το Prius.

/

Στη θέση του, ο οδηγός ένιωθε ότι βρισκόταν σε ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο στο μέλλον. Όλες οι κεντρικές ενδείξεις, όπως η ταχύτητα, ήταν τώρα τοποθετημένες κεντρικά στο ταμπλό και ήταν εύκολο να τις δει με μια απλή κίνηση του ματιού. Ακριβώς από κάτω, υπήρχε η οθόνη ενέργειας με ενδείξεις LED που έδειχνε στους επιβαίνοντες, τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, την παράλληλη λειτουργία των δύο κινητήρων ή την αποκλειστική λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα, καθώς και την συνεχή φόρτιση της μπαταρίας.

Οι διαφημίσεις του νέου Prius εκείνη την εποχή, το ανακήρυτταν σε «πρωτοπόρο του αυτοκινήτου του 21ου αιώνα», και πόσο ακριβείς αποδείχθηκε ότι ήταν! Οι εξαγωγές από την Ιαπωνία ξεκίνησαν το 2000, και ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες οι Αμερικανοί αγκάλιασαν το πρωτοποριακό Prius, όπως και πολλά διάσημα πρόσωπα που – μέσω της φήμης τους – έφεραν το αυτοκίνητο ακόμη περισσότερο στο προσκήνιο. Στην Ευρώπη, το Prius ανακηρύχτηκε ως το «Αυτοκίνητο της χρονιάς» το 2005.

Ο κόσμος περίμενε με κομμένη την ανάσα για να δει πώς η Toyota θα μπορούσε να εξελίξει μια ήδη τόσο ριζοσπαστική ιδέα.

/
Εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή


Όταν ήρθε η στιγμή να αποκαλυφθεί το νέο μοντέλο το 2003, ο κόσμος περίμενε με κομμένη την ανάσα για να δει πώς η Toyota θα μπορούσε να εξελίξει μια τόσο ριζοσπαστική ιδέα. Για τους μηχανικούς, ήταν μια αποθαρρυντική πρόκληση αλλά και μια απίστευτη ευκαιρία. Έχοντας ήδη καθιερωθεί ως ένας κατασκευαστής με οικολογική συνείδηση, το ζητούμενο τώρα ήταν να διευρύνει την απήχησή του Prius με διαπιστευτήρια ενισχυμένης περιβαλλοντικής επίδοσης, βελτιωμένων επιδόσεων και καλύτερης κατανάλωσης καυσίμου.

Ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό ήταν να ξεκινήσει ο σχεδιασμός σε «καθαρό χαρτί», με τίτλο ένα πιο προηγμένο, δεύτερης γενιάς υβριδικό σύστημα και συνολικά 530 νέα διπλώματα ευρεσιτεχνίας.

/
Όπως ήλπιζαν από την αρχή, το νέο σύστημα – τώρα γνωστό ως Hybrid Synergy Drive (HSD) – έφερε μια σειρά από αλλαγές. Οι βελτιώσεις στον κινητήρα, στην μπαταρία, καθώς και ο κατά 50% ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας, σήμαιναν πως το Prius δεν ήταν μόνο πιο γρήγορο και με μεγαλύτερη απόκριση, αλλά την ίδια στιγμή πιο αποδοτικό, προκαλώντας τα όρια της οικονομίας καυσίμου για άλλη μία φορά, με αυξημένο εύρος συνεχούς κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρα (έως 2χλμ.) και επαναστατική μείωση των εκπομπών CO2 (104g/km).
/
Το νέο Prius κατασκευάστηκε με προτεραιότητα την αεροδυναμική, τη μεγαλύτερη στιβαρότητα και τις επιδόσεις 5 αστέρων στο Euro NCAP, όπου συγκέντρωσε την υψηλότερη βαθμολογία που υπήρξε ποτέ στην κατηγορία του.
Ένα τεχνικό tour de force


Tο νέο Prius, όχι μόνο αποτέλεσε το κέντρο βάρους της τεχνογνωσίας της Toyota, αλλά τοποθετήθηκε και στο βάθρο της τεχνολογικής καινοτομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Με την εμφάνισή του, κατέκτησε αμέσως μια σειρά από παγκόσμιες πρωτιές: Ευφυές σύστημα παρκαρίσματος (Intelligent Park Assist IPA)-ένα σύστημα σχεδιασμένο να βοηθάει τους οδηγούς να σταθμεύουν με ασφάλεια, Σύστημα Ελέγχου Σταθερότητας (Steering Assisted Vehicle Stability Control (S-VSC) – ένα προηγμένο σύστημα ασφάλειας για ενοποιημένο έλεγχο του υδραυλικού τιμονιού και των αντιολισθητικών συστημάτων και ένα ηλεκτρικό σύστημα κλιματισμού που λειτουργούσε ακόμα κι όταν ο κινητήρας ήταν στο ρελαντί.

/

Μέσα, υπήρχε ακόμη περισσότερο χώρος, άνετος για μια πενταμελή οικογένεια. Οι κεντρικά τοποθετημένοι διακόπτες είχαν τώρα μεγαλώσει κι άλλο, και μια έγχρωμη οθόνη πολυμέσων έγινε το επίκεντρο στο μεγάλο, φουτουριστικό ταμπλό. Τα μοντέλα σε όλο το φάσμα ήταν εξοπλισμένα με χαρακτηριστικά που με δυσκολία θα έβρισκε κανείς σε κορυφαία πολυτελή μοντέλα. Χαρακτηριστικά όπως το cruise control, τα κορυφαία συστήματα ήχου, η δορυφορική πλοήγηση, η υποδομή hands free και η κάμερα οπισθοπορίας έδινε στους ιδιοκτήτες την αίσθηση της πολυτέλειας μεγαλύτερης κατηγορίας.

Η δεύτερη γενιά Prius και η εμπορική επιτυχία της, κατέστησε σαφές το προβάδισμα της Toyota τεχνολογικά, αλλά ταυτόχρονα προδιέγραψε ποιο είναι το μέλλον της αυτοκίνησης. Έρευνες ικανοποίησης πελατών σε όλο τον κόσμο, όπως το JD Power, απέδειξαν ότι, μαζί με την αύξηση των πωλήσεων, οι πελάτες σε όλο τον κόσμο πραγματικά απολάμβαναν τη ζωή με το hybrid.

/
Ο παγκόσμιος ηγέτης γίνεται ακόμη καλύτερος


Το 2009, η τρίτη γενιά Prius ξεκίνησε την εμπορική της πορεία. Οι παραγγελίες του πρώτου μήνα διέψευσαν όλες τις προβλέψεις και οι πωλήσεις έφθασαν τις 180.000 (έναντι του στόχου που ήταν μόνο 10.000) ενώ οι λίστες αναμονής παραγγελιών έφταναν σε διάρκεια μέχρι και τους επτά μήνες. Το νέο αυτοκίνητο είχε κατακτήσει τη φαντασία των ανθρώπων, και τα κίνητρα που έδωσαν κάποιες κυβερνήσεις την ίδια χρονιά για τα αυτοκίνητα με υψηλή περιβαλλοντική συνείδηση, πραγματικά συνέβαλε στις πωλήσεις.

Η σχεδιαστική φιλοσοφία του αυτοκινήτου είχε παραμείνει ίδια, όμως στην νέα προσέγγιση οι έντονες καμπύλες αντικαταστάθηκαν από καθαρές, λιτές γραμμές και δυναμικές επιφάνειες – μια εμφάνιση που δικαίως τοποθετούσε το Prius στη νέα δεκαετία.

Κάτω από την επιφάνεια, ήταν προφανές ότι οι μηχανικοί του Prius ήταν πιστοί της φιλοσοφίας της μάρκας, KAIZEN ή απλά υπάρχει πάντα ένας καλύτερος τρόπος. Κάθε πτυχή του αυτοκινήτου είχε εκλεπτυστεί και εξελιχθεί. Για την καλύτερη αποδοτικότητα των καυσίμων σε υψηλή ταχύτητα και τη ροπή σε χαμηλή ταχύτητα (δύναμη έλξης και απόκριση) το μέγεθος του κινητήρα είχε αυξηθεί σε 1.8-λίτρα, ενώ το 90% των εξαρτημάτων του υβριδικού συστήματος ήταν νέα, για εξοικονόμηση βάρους και χώρου.

/
Δεν ήταν η πρώτη φορά που το Prius παρουσίασε πραγματικά καινοτόμες αλλαγές. Κάτω από το καπό, η πρώτη ηλεκτρική αντλία νερού της Toyota και το σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR) μείωσαν τις εσωτερικές τριβές του κινητήρα με αποτέλεσμα και τη μείωση στην κατανάλωση καυσίμου, ενώ τους λάτρεις της τεχνολογίας θα γοήτευαν και τα ηλιακά πάνελ της οροφής που μείωναν τη συσσώρευση θερμότητας στην καμπίνα όταν το αυτοκίνητο ήταν παρκαρισμένο, ενεργοποιώντας το σύστημα κλιματισμού του Prius!
/
Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 30% χάρη στην ευρεία χρήση φωτισμού LED, και το Prius ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από έγχυση οικολογικού πλαστικού που προερχόταν από υλικά των εγκαταστάσεων (σε αντικατάσταση του πετρελαίου), συμβάλλοντας στη συνεχή προσπάθεια μείωσης των εκπομπών και την προώθηση της αειφορίας.
/
Ατενίζοντας το μέλλον


Είναι δίκαιο να πούμε ότι στη σχετικά σύντομη διαδρομή ζωής του, 18 χρόνια από την πρώτη του πώληση, το Prius έχει κάνει αρκετά για να γράψει το όνομά του στα βιβλία της ιστορίας ως ένα από τα καθοριστικά αυτοκίνητα των τελευταίων 100 ετών.

Στην αρχή κανείς δεν μοιραζόταν με την Toyota την πεποίθηση ότι τα hybrids μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά στις μελλοντικές μας μετακινήσεις αλλά και στην ευημερία του πλανήτη, τώρα όμως οι περισσότεροι μπορούν να εκτιμήσουν το Prius, και την υβριδική του τεχνολογία ως ένα σημαντικό σκαλοπάτι για ένα μέλλον στην αυτοκίνηση με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Με την εισαγωγή κάθε γενιάς, το Prius συνέβαλε στη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων και της κατανάλωσης καυσίμων, στην πρωτοπόρο τεχνολογία αιχμής και, κυρίως, σε μια πιο συναρπαστική αίσθηση οδήγησης τώρα και στα επόμενα χρόνια.

/
Ρυθμίσεις cookies

Στον ιστότοπo Toyota χρησιμοποιούμε την ειδική τεχνολογία των cookies, η οποία μας βοηθά στη συνεχή βελτίωση αυτού με απώτερο σκοπό τη δική σας καλύτερη εξυπηρέτηση. Η τεχνολογία των cookies δεν συγκεντρώνει τα προσωπικά σας δεδομένα και μπορείτε πάντα να την απενεργοποιήσετε. Μάθετε περισσότερα για τις ρυθμίσεις των cookies εδώ.